KALIMAH ALLAH HAK ISLAM

March 6, 2009 · Print This Article

Saya terpanggil nak menulis pasal benda ni, sebab saya rasa sangat kecewa dengan sesetengah pihak yang dah mula nak besaq kepala. Kalau dulu-dulu tak dak pun orang yang nak bangkitkan hal ni, tapi sejak kebelakangan ni macam-macam benda dah mula timbul, dari yang tidak sepatutnya timbul pun dah jadi macam biasa saja.

Saya bukanlah pakar agama, atau seorang yang warak, ketaksuban yang melampau pada agama , TAPI….sebagai orang Islam saya kecewa sangat dengan tindakan sesetengah pihak yang cuba meletakkan taraf AGAMA ISLAM setaraf dengan agama lain. Menjadikan kalimah ALLAH itu boleh di gunakan dalam agama lain selain Islam. Kenapa ada fahaman agama lain yang cuba bertindak melampau atau sengaja nak menguji sejauh mana kekuatan Islam yang ada sekarang, sedangkan dalam perlembagaan negara kita jelas termaktub, bahawa agama Islam merupakan agama resmi negara, tetapi agama lain selain Islam bebas untuk diamalkan dinegara ini.

Sejak saya kecil, masa sekolah rendah, pegi sekolah menengah sampailah belajaq kat Universiti tak pernah ada orang usik pasal kalimah ALLAH ni. Tapi bila umuq dah sampai sekarang ni, baru saya dengaq benda ni berbangkit.Kalau nak guna sangat nama Allah, masuk Islam saja,selesai masalah sebab Allah berfirman yang bermaksud “hanya Islam agama yang diredhai Allah”"

Saya sedih, risau dan terfikir, apa masyarakat Islam kita ni dah tak ambil kisah sangat ke dengan isu-isu begini. Patutnya inilah masanya kita dok demontrasi kerana pertahankan kesucian Islam, bukan buat demontrasi sebab gaduh sesama islam, demontrasi sebab derhaka pada raja, demontrasi sebab gila nak rebut kuasa, pangkat dan sebagainya hinggakan Islam terhina pun kita dok buat tak kisah saja….Hai..manalah peginya pejuang, pemimpin  dan umat Islam di Malaysia ni….

Komen

71 Responses to “KALIMAH ALLAH HAK ISLAM”

  1. waksir on March 6th, 2009 5:21 pm

    Saya bersetuju dengan pandangan Dato’. Yang jelas manusia semakin berilmu..semakin alim..menjadi semakin zalim. Zalim pada diri mereka kerana gila berpolitik sehingga sanggup menjadi Fasik dan Syirik. Fasik dan syirik kerana bersetuju nama Allah s.w.t diguna pakai oleh orang kafir lebih-lebih lagi majalah dan akhbar Kristian tanpa memahami pengertian nama Allah dari sudut zat dan sifat Allah s.w.t. Dari sudut tauhid nama Allah dirangkaikan dengan zat dan sifat Allah yang tidak sama dengan makhluk ciptaanNya. Oleh itu barang siapa yang bersetuju dengan batasan ini maka ia adalah manusia yang masih ada akidah. Jika sebaliknya maka dengan sendirinya orang itu sudah menjadi manusia syirik. Syirik adalah dosa besar yang tidak terampun oleh Allah s.w.t. Nik aziz dan beberapa ahli parlimen PKR dan PAS yang bersetuju dengan kehendak golongan kafir ini maka dengan sendirinya telah syirik kepada Allah s.w.t. Oleh itu umat islam seluruhnya jika masih ada tauhid dan iman hendaklah menjauhi manusia sebegini. Berpolitik dihalalkan tetapi jangan sampai cedera akidah kerana buruk padahnya. Jangan terlalu celupar kerana celupar mengenai perihal akidah membawa kemusnahan dunia dan akhirat. Ingatlah pesanan ini.

  2. Che su on March 6th, 2009 11:58 pm

    Ini isu yang agak berat untuk dibincangkan. Ada beberapa perkara yang saya ingin mendapat penjelasan dari Dato.

    Sebelum itu saya ingin menyentuh sedikit mengenai komen waksir. Saya nak tanya waksir tentang surah al-ikhlas. Surah itu untuk siapa? Untuk orang islam ka? Biar saya yang jawab. Bukan. Itu untuk orang kristian.

    Allah kata kat org kristian jgn kata aku itu tiga. Katakanlah Allah itu satu. Ayat ini untuk menemplak konsep ‘trinity’ yang dipakai oleh orang kristian.

    Dlm al quran ada ayat yang melarang org kristian memanggil Isa itu anak Allah dan dalam ayat yang sama Allah melarang org Yahudi memanggil Uzair itu anak Allah. Ini bermaksud orang orang kristian dan yahudi meletakkan taraf isa dan uzair sama dgn Allah.

    Waksir kena baca banyak sikit kot. Cakap tu biar ada ilmu sikitlah.

    Kepada Dato. Injil yang di tulis dalam bahasa arab menggunaka Allah sebagai gantian kepada perkataan God di dalam bahasa Inggeris. Dato boleh check di dalam internet. Check bab pertama iaitu Genesis di dalam buku Old Testament atau bahasa melayunya Perjanjian Lama.

    Ini mungkin masalah baru bagi kita kat Malaysia. Perkara ini dah banyak di bahas oleh ilmuan islam kita seperti Allahyarham Sheikh Ahmad Deedat, Dr Zakir Naik dan Shabir Ally sebagai contoh. Mereka ini pakar dalam ilmu al quran (hafal lagi) dan hafal injil. Bukan setakat King James Bible malah versi versi bible yang lain. Ini dinamakan ‘Comparative Religion’.

    Kalu nak bincang isu ini panjang Dato’. Bagi saya perkataan Allah itu bukan untuk orang islam saja. Ugama samawi lain seperti kristian dan yahudi juga percaya akan Allah. Yang silapnya mereka itu ialah menyekutukan Allah atau memeletakkan Nabi Isa dan Uzair sama taraf dengan Allah.

    Di Malaysia ini kita mungkin mengetahui beberapa cabang kristian saja. Tapi cabang kristian ini banyak. Fahaman lain lain. Tapi konsep TRINITY adalah tunjang kpd Kristain.

    Di Indonesia perkataan Allah digunakan di gereja gereja. Mereka memanggil Tuhan Bapa iaitu Allah, Tuhan Anak iaitu Nabi Isa dan Roh Kudus (Holy Ghost). Untuk pengetahuan Dato Roh kudus itu di sebut di dalam al quran sebagai Ruhul Kuddus iaitu Jibrail.

    Di Malaysia semua bible dicetak di dalam bahasa Inggeris. Tiada dlm bahasa Malaysia kerana di sekat oleh kerajaan. Saya ucap tahniah. Mereka menggunakan God untuk menggantikan perkataan Allah. Ada setengah Bible Indonesia menggunakan Allah.

    Kalau kita marah mereka mereka ini menggunakan Allah di dalam Bible kita juga patut marah bila Bible menghina Nabi Lut dengan menyatakan yang beliau berzina dgn kedua dua anak beliau. Kita juga patut marah bila bible menyatakan yang Nabi Ismail itu anak luar nikah. Kita juga patut marah bila bible menyatakan yang Malaikat Malaikat itu perempuan. Kita patut marah kerana semua itu Nabi nabi Allah. Nabi nabi yang disebut di dalam al quran. Nabi nabi yang wajib kita percayai. Sebab apa kita tak marah. Senang saja. Sebab kita tak tahu.

    Sama juga dgn penggunaan nama nabi nabi yang kita percayai di dalam bible. Mengapa kita tak melenting?

    Kepada semua. Sebelum kita berhujah mengenai perkara ini kenalah ada ilmu sikit. Janga nak hentam orang saja. Mereka mereka yang mengeluarkan pendapat ada ilmu. Tolong jangan politikkan benda ini. Pendita pendita kristian boleh berhujjah tentang quran dgn kita. Bolehkah kita berhujjah dgn mereka mengenai bible? Wallahua’lam.

  3. Abd. Ghani b Ab Aziz on March 7th, 2009 10:36 pm

    Assalamualaikum Dato’

    Perkataan ALLAH milik Agama Islam yang Suci

    Tindakan cepat Kementerian Dalam Negeri MEMBATALKAN surat arahan terdahulu yang membenarkan pihak gereja khatolik menggunakan perkataan Allah dengan syarat tercatat perkataan “untuk penganut Kristian ” dimuka hadapan buletin mereka amat saya hargai dan melegakan hati saya, kerana dalam hal penggunaan perkataan Allah, kita tidak boleh bertolak ansur walau pun sedikit, sebab ianya bersangkut paut soal akidah umat Islam, kita tidak boleh bersikap terlalu liberal, hingga memberi mereka terlalu banyak ruang untuk memijak kepala kita, kita tidak boleh terima apa jua alasan mereka, seperti, Indonesia benarkan perkataan Allah gunakan oleh sesiapa jua, kita jangan terikut-ikut, kita mesti tegas dan menolak permohonan mereka, kita harus fikirkan agenda sebenar mereka, selepas ramai golongan muda Melayu menjadi murtad, adakah kita hendak melihat lebih ramai lagi anak bangsa kita menjadi sesat?

    Bagaimana pun dalam menghadapi isu ini, saya merasa sedikit kecewa dengan kenyataan MB Kelantan YAB Dato’ Nik Aziz mengenai penggunaan perkataan Allah. Beliau berpendapat tak salah kalau mereka hendak gunakan perkataan Allah kerana kitab mereka dahulu juga menggunakan perkataan Allah. Hati kecil saya bertanya, adakah MB Kelantan telah mengkaji dengan mendalam mengenai isu ini? adakah MB Kelantan berpandangan keadaan zaman dahulu dengan hari ini sama belaka? adakah beliau sudah fikirkan cabaran persekitaran masyarakat Melayu dewasa ini?, Apakah beliau berpandangan kedudukan agama Islam yang suci ini sama dengan agama ciptaan manusia?. Tidakkah beliau terfikir bahawa kedudukan agama Islam dinegara ini amat tinggi dan dilindunggi dari sudut undang-undang dan Perlembagaan.

    Saya berpandangan, sebagai pemimpin dan ulamak tidak sewajarnya beliau mengeluarkan kenyataan yang tidak selari dengan pendirian ulamak,kerajaan dan umat Islam di negara ini, beliau seolah-olah tidak peka, sedap bercakap untuk dapatkan politikal millage kerana kesan dari kenyataan beliau boleh mempengaruhi pandangan masyarakat dan keputusan mahkamah nanti. apakah MB Kelantan tu dah hilang akal??.

    Dalam menangani isu ini, kita tidak boleh membiarkan budaya libralisasi yang tiada batasannya subur dalam masyarakat Islam,hingga kafir laknat boleh persendakan agama Islam.

    Justeru, kita mesti sentiasa sedar dan waspada dengan tindak tanduk musuh-musuh Islam. Sebagaimana yang Allah Taala nyatakan dalam Al-Quran bahawa ” kaum kafir tidak akan berpuashati sehingga umat Islam menuruti agama Nasrani, majusi atau Yahudi ” . Oleh itu kefahaman masyarakat Islam tentang isu ini harus difokuskan tentang agenda busuk mereka dan impak / kesan buruk yang akan menimpa masyarakat Islam diSemenanjung, Sabah dan Sarawak jika perkataan Allah boleh digunakan oleh agama lain. Kefahaman masyarakat Islam tentang isu ini tidak perlu dicelarukan dengan sorotan sejarah kitab-kitab zaman dahulu hingga sukar bagi mereka membuat pendirian.

    Sekian terima kasih

  4. abemat on March 8th, 2009 5:51 pm

    assalamualaikum Datuk..

    isu nama Allah ni dah jadi polemik pulak sekarang.begitulah bila umat Islam berpecah maka macam-macam hal akan meletus satu demi satu.ini bukan benda baru Datuk..

    saya setuju pandangan che su dalam hal ini. Allah adalah nama khas bagi Tuhan sekalian makhluk meliputi alam nyata dan alam ghaib. makhluk alam nyata termasuklah manusia, haiwan, tumbuhan dan segala benda baik bergerak atau diam, cair atau beku. makhluk alam ghaib pula daripada malaikat dan jin.

    apa yang Datuk Nik Aziz sebut adalah benar. manakala apa yang dihujahkan oleh ketua pengarah JAKIM juga adalah betul. cuma kali ini saya puas hati apabila Datuk Nik Aziz tidak mahu komen lanjut berkenaan isu tersebut sebagaimana tabiat biasa beliau. ini sangat baik untuk tidak menimbulkan fitnah serta bertepatan dengan watak beliau yang memegang jawatan mursyid am parti dan seorang yang bertaraf warga emas..Alhamdulillah.

    dari sudut ilmu tauhid, keimanan terhadap Allah itu terpecah kepada tiga iaitu rububiyyah, uluhiyyah dan asma’ wa al-siffat. kategori yang pertama iaitu rububiyyah inilah yang kita umat Islam serta manusia lain berkongsi Tuhan, dimana semasa mula-mula Adam diciptakan, Allah SWT mengumpulkan seluruh malaikat serta seluruh manusia yang akan dilahirkan sehingga hari Kiamat untuk membuat perakuan siapakah Tuhan mereka, dan mereka semua sekali bersaksi bahawa Allah adalah Tuhan mereka (rujuk surah Al-A’raf:172-173, Lukman: 25)

    jadi dalam konteks ini memang benar Allah adalah Tuhan kepada semua manusia samada Islam atau tidak.

    namun jangan kita lupa bahawa tauhid itu ada 3 kategori sebagaimana yang saya sebut tadi; rububiyyah, uluhiyyah dan asma wa al-sifat.

    kategori uluhiyyah dan asma wa al-sifat ini lah yang tidak ada pada manusia bukan Islam. mereka hilang uluhiyyah dan asma wa al-sifat apabila mereka mensyirikkan (mengadakan sekutu) Allah dalam penyembahan sebagaimana yang berlaku kepada penganut agama Nasrani (Kristian) yang mentigakan Tuhan (konsep Triniti). kerana itulah pegangan mereka tertolak dan agama mereka tidak diterima oleh Allah (Ali ‘Imran:85).

    walaubagaimanapun, tindakan kerajaan untuk terus mengekalkan larangan penggunaan nama Allah dalam kitab atau risalah agama lain di Malaysia adalah sesuatu yang tepat kerana di Malaysia, Allah itu nama khas bagi Tuhan umat Islam sahaja. Bagi penganut Kristian, Tuhan mereka tiga iaitu God, Jesus Christ dan the Holy Spirit. tidak disebut dalam kitab mereka Tuhan itu ialah Allah. tetapi Al-Quran dan Hadith menyebut dengan jelas Allah Tuhan orang mukmin.

    cuma saya kurang selesa apabila pihak KDN telah melakukan kesilapan apabila terpaksa 2 kali menukar warta mereka baru-baru ini berhubung perkara yang sama. saya sangat berharap agar dimasa-masa yang akan datang pihak kerajaan merujuk dahulu kepada pakar-pakar sebelum membuat sesuatu keputusan atau tindakan. jika hal itu bersabit dengan agama maka rujuklah pakar agama. jika hal itu berkenaan undang-undang maka rujuklah pakar undang-undang.

    ketahuilah Datuk bahawa ramai cerdik pandai kita ingin memberi sumbangan dalam membina negara kita ini, cumanya mereka tidak didampingi. maka ubahlah corak kerajaan mentadbir negara agar yang berat sama-sama dipikul dan yang ringan sama-sama dijinjing.
    wallahu a’lam.

  5. waksir on March 9th, 2009 2:25 pm

    Che Su masih tidak faham erti zat dan sifat Allah s.w.t. yang tidak boleh disamakan dengan pengertian zat dan sifat makhluknya. Kita membicarakan fasal nama Allah bukan soal nabi-nabi Che Su. Che Su kata saya kurang ilmu. Itu betul dan bukan bererti Che Su sudah lebih ilmu sehingga kata-kata che su lebih terpengaruh dengan penulisan manusia dalam bible. Ingat ya bible telah banyak melalui zaman perubahan. Namun zat dan sifat Allah tidak berubah. Che Su kena sedar dan faham betul-betul rangkaian zat dan sifat Allah sehingga Allah memberi tahu kita namanya adalah Allah dan 99 nama yang lain. Kenapa beriya-iya sangat nak guna nama Allah? tidak 98 nama yang lain? Kita tidak boleh terpentaruh dengan tulisan manusia pada bible di Indonesia atau di mana saja. Sebab itulah hikmahnya Nabi Muhammad s.a.w. dijadikan sebagai insan yang tidak boleh membaca dan menulis. Membaca dengan hati lain “feel”nya dari membaca dengan apa yang ditulis Che Su. Asbab El Nuzul surat Al Taubah menjelaskan nama Allah dipakai tetapi erti zat dan sifat Allah yang dipakai itu dikaitan dengan berhala. Allah bukan berhala tidak pada zat dan sifatnya. Jangan mudah keliru dan jangan nak kelirukan orang Islam dengan hujah Che Su ni. Kalau Che Su kurang faham erti zat dan sifat yang membawa pengertian nama Allah itu saya boleh bimbing Che Su. Kalau Che Su berlakon sebagai orang Islam nak bercakap pasal Islam tak payah lah sebab orang bukan Islam dan cetek imannya mudah mentafsirkan Islam semudah apa yang dibacanya tidak pada hakikat zat dan sifat Allah. Perkara ini adalah bersifat ruhaniah yang sukar ditafsirkan melalui tulisan terutama kaum jahiliah. Kalau Che Su orang Islam kena mengucap dan sila baca sebab turunya Surah-surah AlQuran dan kena kaitkan dengan usul Fiq..kerana perkara akidah berkait rapat dengan fikah. Saya kurang ilmu tapi dari tulisan Che Su jelas Che Su belajar memahami Islam melalui tulisan manusia bukan Kalam dari Allah s.w.t. Wassalam.

  6. waksir on March 9th, 2009 2:44 pm

    Pada pandangan saya, dakwaan abemat kata isu nama Allah dah jadi polemik, tidak betul. Mana ada polemik. Ia hanya menggambarkan tahap kefahaman orang islam mengenainya dan jelas sekali sebagaimana tulisan Che Su itu terlalu berimankan buku dan tulisan manusia yang dibaca bukan penghayatan akidah yang termaktub dalam kalam Allah s.w.t dan Hadith Rasulullah s.a.w. Inilah padahnya bila kita cuba menerangkan soal akidah dengan dengan bersandarkan fahaman manusia. Ia bukan polemik abemat. Ia suatu hakikat. Hakikatnya kenapa bible Indonesia pakai nama Allah tidak lain-lain bible. Bible bukan satu..banyak. Kalau apa yang dikatakan oleh Che Su itu benar sebagaimana abemat setuju kenapa semua bible tak pakai nama Allah? Kenapa nak pakai nama Allah pada akhbar katholik saja..murah sangatkah nama Allah itu?..Jangan abemat setuju sesuatu dengan membelakangkan fakta tauhid. Itu pun kalau abemat ini orang Mukmin. Jangan terlalu banyak berhujah sehingga akidah musnah…cakap benda lain banyak2 tak apa soal akidah ni jangan main-main..Salam abemat…Maaf Cek Su..Pasal Nik Aziz tu bukan apa..saya tahu benar siapa dia. Di Balai Islam Kota Bharu ambo dah bercakap dengan dia. Dia kelihatan bimbang kenyataan menyokong penggunaan nama Allah pada akhbar Katholik. Dia terlupa soal maslahah umum dan akidah ummah kerana otak dia berserabut dengan soal politik. Kalu abemat ada masa saya bercakap dengan dia..saya rasa abemat akan faham. Syirik tak kenal siapa. Mursyidul am ke presiden ke abe mat ke saya ke che su ke..tersilap bercakap dan berkeyakinan soal akidah ..terjerumuslah kita..Nauzubillahi mi zalik.

  7. Che su on March 9th, 2009 7:27 pm

    Kepada waksir. Thank you for the lengthy comments. Rasa rasa lari topik kot.

  8. SyedAlQualaNeghangni on March 10th, 2009 10:17 am

    Tahniah Dato ,kerana mengupas isu yang cukup menarik. Mungkin saya bukan orang arif dengan agama.Namun saya dibesarkan dikalangan keluarga dan dikelilingi oleh sekolah pondok.Pondok di Pdg. Sanai, Derang,Bukit Payong selalu saya kunjungi pada masa dulu. Di Kancong Darat juga banyak kiyai - kiyai dan ustaz yang menjadi teman saya.

    Dalam sejarah hidup saya selama 44 tahun tidak pernah mendengar agama lain menggunakan nama Allah dalam kitab mereka.Itu dulu tapi sekarang lain jadinya.Mereka berani menggunakan kalimah suci ini.Soalnya salah siapa ?

    Pada saya tentunya salah umat islam sendiri terutama ” mereka ” yang memperjuangkan hak - hak kesamarataan.Mereka inilah yang memberi ruang dan peluang kepada orang bukan islam untuk mempergunakan Kalimah suci ini.Saya bukan berpolitik tetapi ianya bersangkutan.

    Buktinya tiada seorangpun dari golongan yang memperjuangkan kesamarataan ini menentang penggunaannya.Hanya seorang AP dari Shah Alam yang bersuara, yang lain diam membisu hanya kerana politik.Nun jauh di pantai Timur, seorang pemimpin turut membolehkan penggunaan kalimah suci ini dikalangan bukan islam.Jadi jelaslah pada kita bahawa “Agama digunakan untuk kepentingan politik oleh mereka”

    Masa belum terlambat, sepatutnya golongan yang kononya memperjuangkan kesamarataan ini balik kepangkal jalan.Sama -samalah berjuang menegakan kesucian islam bersama kerajaan.Janganlah gadaikan agama untuk kepentingan politik.
    Kepada pemimpin yang terlajak, apa kata kalau YB Tok Guru buat pembetulan tentang apa yang telah dikatakan…

    Sentiasa memohon petunjuk Allah…..

  9. Anjang Aki on March 10th, 2009 10:29 am

    Sememangnya saya tak berapa mahu memberikan sebarang komen untuk tajuk ini kerana ia tajuk yang seharusnya dibincangkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan atau Majlis Ulamak Malaysia. Saya ikut aje keputusan majlis fatwa dan bagi saya isu ni tak perlu pun diperbesarkan.
    Kalau kita yang berbincang tajuk ni sedangkan kelihatannya tak seorang pun daripada kita yang ahli, maka timbullah pelbagai tuduhan yang tak elok. Dah jadi macam cerita UMNO dan PAS di Kelantan satu masa dulu yang saling kafir mengkafir dsb.
    Saya lebih senang membincangkan sesuatu isu yang tak melibatkan serangan ke atas keimanan seseorang.
    Apabila kita mula meletakkan syarat seolah-olah kalau tak setuju dengan saya maka syirik ke munafik ke, mencabar kemukminan seseorang, ertinya ia bukan sesuatu yang ingin diperbincangkan.
    Tajuk lain aje.

  10. penghulu desa damai on March 10th, 2009 12:01 pm

    Setuju dengan Anjang…hati-hati dengan perkara ini. Jika tidak cukup ilmu lebih baik jangan berhujah dan diam aje…itu lebih baik

  11. Mawarna on March 10th, 2009 3:12 pm

    Topik ni memang terlalu sukar untuk dibahaskan tambahan pula berkait rapat dengan Islam dan akidah umat Islam. Saya bukan cerdik pandai yang boleh berhujah macam-macam tapi setakat yang saya tahu (maafkan saya andai benar saya jahil sebab tak habis belajar hadis dan silap) dan setakat yang saya belajar tidak pernah ada satu pun hadis menerangkan tentang PENGHARAMAN penggunaan kalimah ALLAH bagi orang2 Kafir.

    Saya nak tanya satu soalan… Senang sangat WAKSIR menSYIRIKKAN Tok Guru Nik Abdul Aziz, adakah boleh jika dikatakan yang USTAZAH MASHITAH (malu nak sebut) itu juga SYIRIK kerana dengan kenyataannya yang macam orang tidak terpelajar mengHALALkan PELACUR bagi perempuan untuk menyara keluarga jika TERDESAK??? Bukankah YANG HARAM KEKAL HARAM WALAUPUN TERDESAK APATAH LAGI MELACUR????? Jual maruah diri??? Bukan kah maruah perempuan untuk dijaga kesuciannya apatah lagi untuk menyara keluarga???Itu yang jadi anak perangai SETAN kalau dapat duit melalui cara HARAM!

    Walaubagaimanapun, bagi saya personally saya tidak bersetuju jika mahu digunakan perkataan ‘ALLAH’ itu di atas publication mereka kerana bagi saya teramat risau jika ada sesetengah pihak yang memang mengHARAMkan ISLAM dalam hidup, jika mereka mendapat terbitan yang bertulis ALLAH itu, mereka meletakkannya merata-rata. Bukankah TERUK jika publication itu dipijak merata-rata terbiar atau dibuat bungkus benda… Tapi persoalannya, adakah kita UMAT ISLAM sendiri menjaga KESUCIAN nama ALLAH itu? Walaupun ditulis dalam BAHASA MELAYU, adakah kita sedar jika akhbar kita sendiri yang kita baca yang ada menulis kalimah ALLAH dan RASUL dibuat bungkus nasi lemak atau benda2 lain? Sedarkah kita akan benda ni? Sebenarnya benda ni dah lama berlarutan tanpa kita sedar silap kita sendiri.

    Saya tidak menolak kemungkinan mereka mohon untuk menggunakan kalimah ALLAH adalah kerana kecuaian kita menyepah-nyepahkan kertas yang bertulis kalimah ALLAH???? dan kemungkinan mereka terbaca atau terlihat benda ini dan agaknya mereka memikirkan betapa MURAHNYA nama ALLAH itu??? Semurah perbuatan kita?

    Apapun, jika kita benar-benar ISLAMIK, seharusnya kita bersatu dan banyakkan membaca serta kaji selidik supaya sesuatu permasalahan itu dapat diselesaikan dengan CERDIK dan bukannya EMOSI dan kononnya berkepentingan politik seperti yang digembar gemburkan.

    Sebelum bercakap adalah lebih baik kita berfikir dan mena’kul sejenak sambil bermuhasabah diri kita orang ISLAM… supaya kita tidak tersilap langkah dan mana tahu jika kita pun tersyirik hati tanpa kita sedar. Wallahua;lam Bissawab…

  12. rossi on March 10th, 2009 9:36 pm

    Saya hairan mengapa dok ambil pendapat Nik Aziz, dia dok pikir hal gaji menteri besar, dia pun takut hilang kuasa, dia ni kalau puak dia buat semua betul orang lain buat biarlah betul tapi semua tak betul, loo ni puak dia dok tarak ke kampong-kampong macammacam kata kot puak sini, saya dok tilik , kot mana-mana dalam keadaan dan situasi ni orang lain dapat untung, dok tepuk tangan. Minta semua pikir-pikirlah, kena baca pendapat dalam ni ble-ble tangan dok atas dahi.

  13. rossi on March 10th, 2009 9:46 pm

    politik-politik juga tapi kena jaga agama molek, jangan dok pikir kat gaji dan kuasa, perihal rakyat tak ambil peduli, menang sini tak guna akhirat tahulah puak demo. Semetar jadi orang besar dan orang panggil mb, ikut dee nak kata. Minta-minta Allah SWT jaga negara ini dan jauhlah dari orang-orang yang nak merosak agama dan negara.

  14. penghulu desa damai on March 11th, 2009 9:30 am

    Marilah kita berhujah secara ilmuwan…jangan ikut emosi..nanti kita kelihatan bodoh

  15. chesu on March 11th, 2009 9:48 am

    Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.

    Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

    Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

    Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

    Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.

    Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar.
    Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.

    Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia, Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).

    Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian, Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

    Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga. Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.
    Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

    Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).

    Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.

    Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!
    Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

    “Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

    Maka yang membezakan akidah Islam dan selainnya adalah tauhid yang tulus yang menentang segala unsur syirik. Ketidak jelasan dalam persoalan inilah yang menggugat akidah jenerasi kita. Mereka yang berakidah dengan akidah Islam sangat sensitif kepada sebarang unsur syirk agar tidak menyentuh akidahnya. Bukan semua yang mengakui Allah akan dianggap beriman dengan iman yang sah selagi dia tidak membersihkan diri dari segala unsur syirik.

    Lihat, betapa ramai yang memakai serban dan jubah, berzikir sakan tetapi dalam masa yang sama menyembah kubur-kubur tok wali tertentu dengan cara menyeru dan merintih pemohonan darinya. Ini yang dilakukan oleh sesetengah tarekat yang sesat. Apa beza mereka ini dengan yang memanggil nama-nama berhala yang asalnya dari nama orang-orang saleh juga, yang mati pada zaman dahulu.

    Firman Allah: (maksudnya) Ingatlah! Untuk Allah agama yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung (sambil berkata): “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya.. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Surah al-Zumar ayat 3).

    Di Malaysia kita pun ada yang memakai gelaran agama menentang pengajaran tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat. Mereka ini menyimpan agenda musuh-musuh dakwah. Padahal pengajaran tauhid yang sedemikianlah yang mampu menjadikan muslim memahami dengan mudah hakikat tauhid. Mampu membezakan antara; sekadar mempercayai kewujudan Allah dengan mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya.

    Persoalan tauhid anti syirik ini begitu mudah dan ringkas untuk memahaminya. Nabi s.a.w telah menyebarkannya dengan begitu pantas dan mudah. Seorang badawi buta huruf yang datang berjumpa baginda mampu memahami hanya dalam beberapa sessi ringkas. Bahkan mampu pulang dan mengislamkan seluruh kaumnya dengan akidah yang teguh. Namun, di kalangan kita, pengajaran akidah yang dinamakan ilmu kalam begitu berfalsafah dan menyusahkan.
    Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?

    Maka anak-anak orang Islam kita gagal memahami hakikat tauhid anti-syirik yang sebenar. Padahal ianya begitu mudah semudah memahami kalimah-kalimah akidah dalam surah al-Ikhlas yang ringkas. Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah…Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunan dan cara Yunan dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka” (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da’iyah, m.s. 92 Beirut: Muassasah al-Risalat). Dahulu kelemahan ini mungkin tidak dirasa, tetapi apabila kita hidup dalam dunia persaingan, kita mula menderitai kesannya.

    Jika akidah jenerasi kita jelas, apakah mereka boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian? Adakah mereka tidak tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah? Begitu jauh sekali perbezaan itu! Bagaimana mungkin sehingga mereka tidak dapat membezakan antara malam dan siang? Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain kerana budak-budak kita akan keliru lagi. Akidah apakah yang mereka belajar selama ini di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu corot. Kalau begitu, sama ada sukatan itu lemah, atau tenaga pengajarnya perlu dibetulkan.

    Maka sebenarnya, isu ini adalah isu kelemahan kita umat Islam dalam memahami akidah yang sebenar. Jenerasi kita tidak mempunyai benteng akidah yang kukuh. Lalu kita semua bimbang mereka keliru dengan akidah orang lain. Untuk mengatasi masalah ini, kita cuba mengambil pendekatan undang-undang. Agar dengan halangan undang-undang, kelemahan akidah generasi kita dapat dipertahankan.

    Persoalan yang patut kita fikirkan, sehingga bilakah kita akan mampu terus hidup hanya berbekalkan oksigen dari saluran undang-undang sehingga kita yang majoriti, dengan segala peruntukan yang ada; TV, radio, berbagai-bagai institusi dan agensi yang dilindungi, masih takut kepada gerakan minoriti? Di manakah kehebatan Islam yang selalu kita sebut dan ceritakan sejarah kegemilangannya? Atau sebenarnya, kita tidak memiliki Islam seperti hari ia diturunkan? Maka kempen Islam kita selalu tidak berkesan.

    Bagi saya, bukan soal nama Allah itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar. Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman.

  16. anas on March 11th, 2009 9:50 am

    Kita perlu lebih tegas menangani hal ini

  17. abemat on March 11th, 2009 10:57 am

    assalamualikum..

    wah nampaknya topik ini hangat sekali..bukan kah ini polemik?sesama pengunjung pun berbahas sakan?masing2 ada hujah.bukankah polemik itu perbahasan berdasarkan hujah..takkan ini pun waksir tak faham kot..nampak gaya macam dalam ilmu usuluddin, sepatutnya tak emosi lah dalam membahas perkara ini.

    islam membenarkan umatnya berbeza pendapat asalkan dalam ruang lingkup yang syar’i..che su berhujah berdasarkan nas naqli dan aqli. begitu juga abemat..kami tidak berhujah soal zat Allah yang wajibul wujud, tidak! Bahkan surah Al-Ikhlas itulah aqidah kami. dan abemat beriman dengan hadis Jibril (islam, iman dan ehsan). juga berpegang dengan faham ahlu sunnah wal jamaah aliran imam asy’ari dan maturidi..kalau waksir fikir hujah kami tidak tepat atau lari tajuk maka berhujahlah dengan dalil, mudah sahaja.

    cumanya kenapa waksir tak komen pulak keluhan abe mat pasal flip-flop KDN dalam hal ini.sekejap boleh,sekejap tidak boleh..susahlah kalau ini macam.peninglah rakyat biasa.moleknya RTM sebagai alat rasmi kempen kerajaan buat slot khas selepas berita jam 9 malam untuk perjelas isu ini. panggil cendekiawan seperti ust. Uthman al-Muhammadi, Dr. Wan Sabri UIA dan Prof. Zakaria Setapa UKM untuk bagi penjelasan kepada rakyat Malaysia tentang perkara yang sebenar. Islam agama persekutuan, jadi tak ada masalah untuk bercakap soal ini walaupun secara terbuka.

    abemat sanjung tinggi semangat yang ada pada waksir dalam membela Islam..Alhamdulillah.cumanya abemat nak ingatkan kepada diri abemat dan semua kita tentang firman Allah ini: “janganlah disebabkan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu menjadi penghalang kepada kamu dari berlaku adil.berlaku adillah kerana ianya lebih hampir kepada taqwa” (Al-Maidah:5).

    maka, pakat-pakatlah kita fikir baik2 moga2 hidup kita hidup islam dan mati kita mati Islam, Insya Allah…Wallahu a’lam.

  18. chesu on March 11th, 2009 11:02 am

    Well said Abemat.

  19. che su on March 11th, 2009 1:10 pm

    Pendapat yang diajukan oleh Mawarna ada kebenarannya iaitu andaian mereka akan memijak dan melakukan perkara perkara yang tidak sepatutnya dilakukan kepada kalimah Allah. Bagi saya itu adalah diluar kawalan.

    Kita juga tidak dapat menghalang orang yang bukan islam untuk membeli al quran terutama sekali yang mempunyai terjamahan. Kita perlu bersangka baik. Bersangka baik yang mereka mahu mengkaji dan memahami islam. Kalau mereka mahu memijak itu diluar kawalan kita.

    Kita juga tidak dapat menghalang orang orang yang bukan islam untuk membeli buku buku agama. Apa mereka nak buat itu diluar kawalan. Kita perlu bersangka baik.

    Bagaimana pula lencana lencana yang dipakai oleh pasukan keselamatan kita yang mempunyai perkataan Allah dan Muhammad. Pegawai yang bukan islam juga turut memakainya. Saya rasa ini boleh dikawal.

    Bagi saya di Malaysia ini kita telah banyak meMELAYUkan islam.

    Sebagai contoh, RTM ada membuat rancangan belajar tajweed. Satu program yang bagus dan patut diteruskan. Ramai pengikut. Pelajar pelajar yang ditampilkan ada yang berbangsa melayu, india, cina dan mat salleh.

    Tapi yang menjadi persoalan kepada saya mengapa mereka ini harus berpakaian berbaju melayu. Bukan apa saya tak nak orang kata islam itu melayu dan melayu itu islam. Apa salahnya yang mat salleh itu berkot dan bertali leher, yang india berbaju india (maaf,tak tahu nama), yang cinanya berbaju chiongsam (betul ke!) dan yang melayunya berbaju melayu. Nampak manis islam itu. Nampak islam itu universal. Islam itu bukan untuk satu bangsa tetapi untuk semua.

  20. KogilavaniSaman on March 11th, 2009 4:15 pm

    Salam Sejahtera Dato,

    Saya rasa mungkin saya tidak dapat/layak memberi apa-apa komen dalam isu ini, kerana saya bukan beragama Islam, tetapi oleh kerana isu ini telah disiarkan di dada akhbar dan sekarang dalam blog Dato, sebagai pembaca saya juga berasa terkejut dengan perkara ini dan ingin menyuarakan sesuatu.

    Selama ini saya tidak pernah mendengar agama lain menggunakan nama Allah dalam kitab mereka.Tetapi mengapa isu ini bangkit sekarang? Kalimah suci ini mula digunakan oleh agama lain.

    Majlis fatwa harus meneliti dan menyelasaikan kekeliruan ini secepat mungkin, kerana ianya juga dapat memperbetulkan pengetahuan agama, terutamanya agama Islam, bagi orang Islam dan bukan Islam.

    Pengetahuan agama penting untuk semua orang kerana setiap agama memberi petunjuk yang baik.

  21. Pak Pelandok on March 11th, 2009 4:37 pm

    Dato’

    Setuju tu…. setuju la juga…….termasuk la setuju dengan semua komen blogers lain-lain tu……
    Memang Kalimat Allah milik mutlak Islam dan Penganutnya…..
    tiada kompromi lagi……………

    Ini baru hal bukan Islam sentuh sikit je……hal nak guna Kalimah Allah je………… boleh seatte punya……………asalkan tiada pihak atau individu Islam yg terlalu liberal nak bertoleransi lak dng mereka udahlah……..

    Macaman mana lak…org Islam sendiri yg mencemar dan meruntuhkan ugamanya sendiri………..Bersekongkol dengan DAP yg terang-terang menolak Islam dan Hudud…………org Islam yg tak sembahyang….minum arak dan berjudi………berzina dll. Ini lebih serius dan memalukan………… Maaf Dato’………………..

  22. Azahar Penang on March 12th, 2009 11:53 am

    sebenarnya kita kena faham sejarah dan perlembagaan negara.
    banyak isu yang berlaku sekarang sebab mereka buta sejarah.contohnya nak hapus bumiputera,islam agama rasmi, hak istemewamelayu, raja melayu, bahasa melayu, dan banyak lagi . mereka kena ingat perkara ini dah termaktub dalam perlembagaan negara dan tersimpul dalam kontrak social untuk mengimbangi Jos Soli yang diberikan oleh melayu kepada kaum lain,Jangan ini masa sekarang saja nak pukui sama rata ,ada cerita lama-lama ,tu la generasi lani dah kurang ajar kerana
    buta sejarah habis tu unggkit benda yang sensetif

  23. che su on March 12th, 2009 2:10 pm

    Sedap juga komen Azhar Penang ni. Mungkin beliau celik sejarah tapi mungkin buta fakta. Terasa nak tanya juga beliau beberapa perkara.

    **Bahasa Melayu**

    Ada lagikah bahasa melayu? Setahu saya kita sekarang sudah tukar bahasa melayu kepada bahasa Malaysia. Mana dia tulisan jawi? Kat sekolah sekarang tulisan jawi dah jadi ‘secondary’. Dulu masa LCE atau MCE kita tukar pada SRP dan SPM, konon kononnya nak memartabatkan bahasa melayu. Lepas itu tukar pula kepada PMR dan SPM. Sekarang kepada PPMSI, konon kononnya bahasa inggeris itu bahasa ilmu. Betul ka bahasa inggeris tu bahasa ilmu? Jepun tak payah guna bahasa inggeris pun maju. Korea tak bahasa inggeris pun maju. German, France tak guna bahasa inggeris pun maju. Mengapa Malaysia kena guna bahasa inggeris untuk maju? Tak konfiden ka kita untuk juga bahasa melayu untuk maju dan menjadikan bahasa melayu sebagai bahasa ilmu? Kitab kitab ugama kita dahulu sememangnya ditulis di dalam bahasa melayu dan bertulisan jawi dan menjadi rujukan kepada ulamak ulamak sekarang. Saya dulu belajar mathematic dan science dalam bahasa melayu, pandai juga. Rasa rasa lebih pandai dari mat Salleh- mat Salleh yang satu kuliah dengan saya. Mengapa kerajaan sekarang mahu memartabatkan bahasa asing sebagai bahasa ilmu dan tidak mahu dan tidak berbangga dengan bahasa sendiri? Sebab mereka mereka ini golongan bangsawan. Kecik kecik bapa dah hantar mengaji kat London, duduk asrama dengan mat Salleh. Mana dia tahu sayang bahasa sendiri. Anak anak mereka pun bersekolah di international school.

    Menteri pelajaran sekarang memang tak senak perut, kerana anak anak dia bersekolah swasta, international school lagi. Rasa saya mengajar bahasa Malaysia kat situ pun juga bahasa inggeris juga kot. Sama juga dengan anak anak pak menteri yang lain, international school menjadi pilihan. Yang jadi mangsa anak anak melayu kita, anak anak tuan tuan dan anak anak saya. Sememangnya menteri pelajaran sekarang mengatakan yang sekolah di Malaysia ini terbaik di dunia, sistem pembelajaran cemerlang, tetapi mengapa anak beliau dihantar ke international school. Double standard!!!

    **Hak Raja Raja Melayu**

    Siapa yang tarik hak raja raja melayu? Hal ni dah didiskus panjang dalam blog ni. Sila lihat komen Penghulu Desa.

    **Agama Rasmi Agama Islam**

    Murtad merata-rata. Masuk dalam website cari ‘Web Site Melayu Murtad’. Masuk dalam You tube cari ‘Benjamin Stephen’. Apa kerajaan dah buat? Apa raja-raja dah buat? Bila mufti Perak kata murtad dekat Malaysia ni sungguh kronik, JAKIM kata mana ada? Biasa la, JAKIM sibuk tangkap ustaz. JAKIM sibuk risik ustaz-ustaz yang kononnya menggunakan ugama untuk tujuan politik. JAKIM sibuk dengan tanda halal. Bagi saja sebagai sebuah negara yang dikatakan ‘sebagai negara islam’ sepatutnya kita mempunyai tanda ‘TIDAK HALAL’ bukan tanda “HALAL’.
    Berbalik pada isu murtad, masa ngo-ngo islam membuat demonstrasi di Masjid Wilayah Persekutuan mengutuk undang undang yang sedia ada menentang kes Lina Joy, mana dia JAKIM, mana dia pemuda UMNO yang dikatakan tulang belakang menjaga kepentingan islam di Malaysia?
    Bila ulamak kata jangan buat ‘Kongsi Raya’. Pemimpin kata ulamak jumud. Tak tahu macam mana nak ‘handle’ masyarakat majmuk. Bagi saya perayaan islam itu ugama. Mengapa harus dicampur campur dengan orang lain. Kalau nak buat perpaduan dan berharmoni bersama kaum kaum lain, guna pendekatan lain la. Banyak cara lain lagi.

    Bila ustaz cakap berlandaskan al quran dan al hadis dan kena atas batang hidung pemimpin, pemimpin tak suka. Gam ustaz. Kata pembangkang guna islam. Macam macam dalil lagi lah. Masjid masjid memang dipantau. Alasan takut pihak pihak tertentu menggunakan masjid sebagai tempat untuk berpolitik. Setahu saya Nabi Muhammad pun guna masjid untuk berpolitik.
    Tapi kerajaan tak pantau pula geraja dan kuil kuil. Mungkin pemimpin merasakan yang gereja gereja ini ‘nothing got to do with us’. Mereka tak tahu yang gereja gereja inilah yang banyak memurtadkan banyak orang orang melayu. Sekali sekala encik Azhar pergi la kat Brickfields dan PJ untuk meninjau berapa ramai orang melayu masuk gereja.

    Kita tak payah menyalahkan mereka bila nak guna perkataan Allah. Mungkin pemimpin takut yang orang orang melayu islam akan terpesong. Kalau nak terpesong bukan kerana perkataan Allah, tetapi kerana iman dan kefahaman ke atas islam itu tak cukup. Macam mana nak cukup. Orang orang melayu banyak dihidangkan dengan hiburan melampau. Check sendirilah benda ini.

    **Bumiputra**

    Tak payah pergi jauh. Ambil Pulau Pinang sebagai contoh. Sejak zaman Lim Chong Eu sehingga kekalahan BN pada PRU12, apa jadi pada orang melayu Pulau Pinang. Adakah masa BN memerintah Pulau Pinang, orang orang melayu senang? Berapa banyak tanah orang melayu dikaut pada zaman itu? UMNO Pulau Pinang tak payah nak tunjuk hero sekarang. Nasi sudah menjadi bubur.

    Persoalannya sekarang, siapa yang buat puak puak ini naik kepala?

  24. Anonymous on March 14th, 2009 8:32 pm
  25. chainmorad on March 14th, 2009 10:53 pm

    terima kasih atas respon kawan2 berkenaan isu yg sgt sensitif ini.
    org bkn Islam patut memahami sensitiviti umat Islam.
    selama ni org Islam x penah menyentuh perasaan bkn Islam yg berkaitan dgn agama mereka kerana kita menghormati fahaman dan kepercayaan mereka.
    terima kasih.

  26. Hamba Allah on March 17th, 2009 1:14 pm

    Komen tentang Khalimah Allah ni memang banyak yang mau diperkatakan. Pertama tamanya adalah kita WAJIB percaya, Taurat,Zabur dan Injil adalah Kitab yang terdahulu dari Kitab Al-Quraan. Nah Khalimah Allah itu mungkin Mereka telah pun Umat terdahulu gunakan terlebih dulu dari kita mungkin? itu persoalan yang pertama….Keduanya kalau2 Khalimah Allah itu dibenarkan mereka juga akan Mengantikan DOM Gereja mereka juga dipuncaknya disimpan dengan nama “ALLAH” bukan lagi Simbol “CROSS” kerana mereka akan menyesatkan Umat Islam dimuka bumi ini disamping itu juga Perkembangan kebelakangan ini Umat Kristian di Dunia ini telah beralih arah Kiblat mereka kepada agama “ISLAM”. Contohnya di Amerika dan Eropah Umat Kristian setiap Tahun sudah melebihi 20,000 orang beralih kearah Agama “ISLAM” yang Addin. Di Indonesia Umat Kristen akan Menyembut hari kelahiran Nabi Isa “Yesus” dengan menyebut “MAULIDDUR RASUL ISA @ YESUS” Jadi pihak Penerangan terutamanya Datuk adalah salah seorang Khalifah dimuka Bumi ini jugalah orang yang bertanggung Jawab untuk Menerangkan yang Positif kepada Umat Islam dimuka Bumi Malaysia @ Asean ini. Dan bukanlah Melaporkan “Yang MUNGKAR Menjadi NAHI MUNGKAR” Maksud saya Buatlah Laporan dan Kerja2 itu yang Positif. Agungkan dan Canangkanlah berkenaan Hukum2 Allah seperti Hukum HUDUD yang berada didalam AL-QURAAN itu. Dirikanlah Hukum2 Allah itu semoga Kementerian Penerangan akan menjadi Jabatan yang benar2 BERFUNGSI menjadi SALURAN KHALIFAH diBumi Allah ini dan lebih berkesan dari kita Menghabiskan WANG RAKYAT membayar Gaji Tenaga Kerja Jabatan Datuk, Supaya Datuk Mendapatkan “RAHMAT” dari Allah SWT….Amin

  27. KogilavaniSaman on March 17th, 2009 1:42 pm

    Salam Sejahtera Dato,

    Saya sungguh memahami bahawa topik ini sangat sensitif Dato, tujuan saya menulis mengenai topik ini, bukanlah untuk menyentuh atau menyinggung perasaan org Islam, malah untuk memperbaiki pengetahuan agama.

    Pada pandangan saya agama Islam byak memberi petunjuk yang boleh dipelajari serta dijadikan pedomen, oleh sebab itu sejak kecil lagi saya suka mempelajari ilmu agama.

    Maka apabila persoalan seperti ini timbul, secara tidak langsung saya teringin untuk mengambil tahu.

    Saya faham dinegara kita, rakyat Malaysia hidup faham memahami antara satu sama lain, Setiap org menghormati fahaman dan kepercayaan setiap bangsa,

    Saya tertarik dan bersetuju dengan,
    Komen en. AbdGhani b Ab Aziz,
    Perkataan ALLAH milik Agama Islam yang Suci.

    Saya juga sungguh gembira apabila membaca komen Dato, pada 14 Mac, kerana Dato meluangkan masa untuk memantau (follow up) semua komen yg diberi, terima kasih atas pemantauan tersebut, kerana sebagai penulis komen, kita dapat memperbaiki komen kita .

    Terima Kasih.

  28. aberamly on March 18th, 2009 10:11 am

    betul tu BN kena menang di Bkt Selambau, Bkt Gantang dan Batang Ai kalau nak jadi kerajaan yang bermaruah. puak satu lagi tu mereka tak kisah asal menang saja… matlamat halalkan cara. macam pas haramkan islam umno tapi halalkan islam dap kerana lim guan eng suka khalifah umar abdul aziz. tak tau lah apa nak jadi dengan psikologi orang melayu ni…..dulu pun ramai melayu sokong komunis sebab dalam komunis ramai yang pro pas…..sekarang nama Allah pas setuju digunakan oleh org kristien dll….. itulah jatidiri pas tu…. jumpa di taiping yeeeeee….

  29. AkuBro on March 18th, 2009 11:05 am

    Agama Islam tidak boeh dicabuli oleh agama lain. ada sesetengah pihak mengambil kesempatan untuk mengelirukan orang lain. orang-orang mcm nie perlu tembak dengan senapang gajah..

  30. chainmorad on March 18th, 2009 11:52 am

    saya saja biarkan isu ni berpanjangan untuk dapatkan banyak lagi respon drp kawan2.saya sungguh menghargai komen2 yang pada umumnya berdasarkan ilmu.syabas kawan2.

  31. RAO Pencinta alam on March 18th, 2009 12:30 pm

    Seronok juga mengikuti bloggers-bloggers ni. Banyak Ilmu kita dapat. Cuma kita harus ketahui bahawa di Negara kita ni terdapat banyak denominasi (mazhab) agama Kristian tidak kurang daripada 10. Dalam ceramah tidak ada Paderi atau Pendeta menggunakan ALLAH. Mereka menggunakan God jika ceramah dalam BI, Tuhan dalam BM, Shong Ti dalam Cina, Kinorohingan dalan bahasa Kadazan. Larangan ini sudah ada sejak berpuluh tahun yang lalu dan orang Kristian memahaminya.

    Yang menyebabkan isu ini timbul ialah dengan penerbitan Majalah Roman Catholic salah satu dinominasi Kristian yang menggunakan perkataan ALLAH. jika ia melanggar undang-undang, ambillah tindakan undang undang terhadap editor dan penerbit Majalah tersebut.

  32. apo on March 19th, 2009 12:18 pm

    assalammualaikum w.b.t

    pada pandangan saya kalimah ALLAH hak milik umat Nabi Muhammad S.A.W yang beragama Islam Sahaja, akan tetapi bagi agama lain mereka mempunyai tuhan masing-masing dan berbagai-bagai nama, kita harus ingat semua yang berada didalam dunia ini datangnya dari ALLAH S.W.T, tidak kira agama apa pun semuanya dari Allah, tetapi agama yang lengkap dan tiada cacat celanya ialah agam ISLAM yang telah diperturunkan kepada junjungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W, jadi sejak kita di lahirkan lagi kita sudah sebati dengan kalimah Allah, untuk orang-orang kafir, mereka tau allah, akan tetapi mereka ini telah jauh terpesong dari akidah mereka kerana kitab-kitab mereka ini telah di gubah oleh ahli-ahli intelek untuk menyesatkan penganutnya, dalam 3 buah kitab sebelum turunya Al-Quran ada menyebut ” akan lahirlah seorang rasul yang akan membawa agama Allah iaitu ISLAM maka hendaklah kamu mengakui dan memeluk agama tersebut kerana agama ISLAM itu bersifat menyeluruh dan agama yang benar”…..kalau kita lihat kembali sejarah turunya ayat-ayat suci Al-Quran allah telah menceritakan perihal kaum-kaum yang terdahulu untuk renungan dan pengajaran kepada umat Nabi Muhammad S.A.W…jadi kesimpulan disini adalah semua agama dalam dunia yang fana ini datang nya dari ALLAH maka kita sebagai umat islam perlu mengkaji dan mendalami Al-Quran agar kita lebih jelas lagi dengan penggunaan kalimah ALLAH pada setiap agama dan harus saya ingatkan disini bahawa tuhan yang wajib kita sembah ialah ALLAH S.W.T dan bagi agama lain mereka mempunyai pelbagai tuhan dan pelbagai nama, dan kita harus ingat dan harus kita dalami sifat-sifat ALLAH…

    sekian..

  33. hamba takut on March 19th, 2009 5:33 pm

    Saya bukanlah arif sangat ttg perkara ni. Cuma satu perkara yang amat membimbangkan saya. Saya sangat bersetuju dengan pendapat Che Su. Walaubagaimanapun, saya nak tuliskan satu cerita yang pendek di sini yang harus kita sama-sama renungkan.

    Saya mulakan dengan kisah pasangan kekasih si A dan si B. si si A berkata kepada semua kawan-kawan dan juga saudara-mara si B: “Wahai saudara-mara mahupun kawan-kawan si B, janganlah kalian semua memanggil nama si B lagi kerana dia adalah hak milik saya.”

    Bayangkanlah jika anda berada dalam situasi si B, adakah si B akan berasa selesa? Marah? Gembira? Rasa terkongkong? Atau berpaling muka dengan si A? (Anda boleh tahu jawapannya dengan meletakkan diri anda sebagai si B)

    Saya pasti jika anda berada dalam situasi si B, anda pasti akan marah dengan si A. Malah jika masalah ini berterusan, kemungkinan si B akan berpaling daripada si B.

    Kaitkan pula situasi di atas dengan masalah tentang kalimah Allah. Si adalah Islam, si B adalah Allah dan saudara-mara/ kawan-kawan adalah umat lain.

    Oleh itu, saya sebagai umat Islam, saya berasa takut Allah akan berpaling daripada saya kerana kita banyak mengongkong umat lain yang dikasihini Allah untuk menyebut namanya.

    Jadi kita bukalah fikiran kita….

  34. Cis on March 24th, 2009 6:42 pm

    Saya rasa anda tdk btl krana sa juga dri kcil dngar prkataan Allah di dlm agama saya seperti awak.Untuk p’tahuan kta hnya mempunyai 1 Allah,dan Allah itu ada Tuhan dan dlm bahasa Inggeris ialah ‘GOD’.jd saya di sini cuma maw memahamkan anda smua.Terima kasih krana membaca pemahaman saya.

  35. kutem on March 25th, 2009 4:45 pm

    SEKIRANYA ANDA BETUL-BETUL TAHU DAN KENAL ALLAH ANDA, ANDA TIDAK AKAN ‘TERKELIRU’ ATAU TERGUGAT DENGAN ALLAH AGAMA LAIN.

  36. kutem on March 25th, 2009 4:49 pm

    renungkan ayat petikan dari al-Quran ini - Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).

  37. Zainol Mohd Ali on March 26th, 2009 11:15 pm

    Cuma ada dua perkara sahaja yang akan saya ketengahkan di sini.

    1) Adakah perkataan ALLAH ini terdapat di dalam kitab suci agama lain di mana kitab suci mereka ini menggunakan bahasa asal kitab itu diturunkan, contohnya adakah perkataan ALLAH ini ada terdapat di dalam kitab suci agama Yahudi atau Kristian yang menggunakan bahasa ‘Hebrew’, iaitu bahasa asal kitab ini. Kalau tiada mengapa perlu menggunakan ALLLAH.
    2) Mengapa perkataan ALLAH ini yang merujuk kepada tuhan digunakan di Indonesia atau Malaysia tetapi tidak digunakan secara menyeluruh di seluruh dunia seperti di Eropah, USA, Russia? Perkataan ALLAH adalah bahasa Arab, dan ia digunakan oleh orang Melayu Islam, ia tidak digunaka oleh orang Melayu bukan Islam. Orang Melayu bukan Islam sebelum kedatangan Islam, hanya mengenal Tuhan sahaja.

    Bukankah ini maksudnya ada udang disebalik batu?

    Sila rujuk laporan berikut:

    One of America’s pre-eminent evangelicals is challenging the advice of a retiring Roman Catholic Bishop in the Netherlands who has raised eyebrows worldwide by suggesting Dutch Christians pray to “Allah.”

    Dr. R. Albert Mohler, Jr., president of The Southern Baptist Theological Seminary, argues that it is inappropriate for Christians to call God Allah based on irreconcilable theological differences associated with the name Allah and core Christian beliefs.

    The key condition behind calling the Christian God Allah is that Allah must refer to the same God as the one in the Bible. However, this requirement presents “a huge problem for both Muslims and Christians,” contends Mohler.

    The theologian pointed out that the Qur’an explicitly denies that Allah has a son, and Islam considers the idea of a triune God to be blasphemy.

    “Thus, from its very starting point Islam denies what Christianity takes as its central truth claim – the fact that Jesus Christ is the only begotten Son of the Father,” wrote Mohler on his web blog Wednesday.

    “If Allah has no Son by definition, Allah is not the God who revealed himself in the Son. How then can the use of Allah by Christians lead to anything but confusion …and worse?”

    Last Monday, during an interview with a Dutch TV program, 71-year-old Bishop Tiny Muskens promoted the idea of Dutch Christians calling God Allah, believing that it would ease much of the conflict between the Christian and Muslim faiths. Muskens contended that God doesn’t mind what He is called and the arguments over what to call Him is an invention of man.

    “Allah is a very beautiful word for God. Shouldn’t we all say that from now on we will name God Allah? …What does God care what we call Him? It is our problem,” said Muskens, according to The Associated Press.

    The retiring bishop was a former missionary to Indonesia – the most populous Muslim country in the world – for eight years, where he said priests used the name “Allah” while celebrating Mass.

    In response, Mohler pointed out that it would be difficult to support the argument that “Allah” can be used as a generic term for God. The theologian said separation of Allah from the language, theology, and worship closely associated with it is difficult. Moreover, even non-Arabic speaking Muslims use Allah when referring to their god.

    Another irreconcilable difference is that Jesus commanded his followers to baptize “in the name of the Father and of the Son and of the Holy Spirit.”

    “When this command is taken seriously and obeyed, the whole issue is greatly clarified – a Christian cannot baptize in the name of Allah,” stated Mohler.

    “So Bishop Muskens is disingenuous at best when he suggests that God does not care about His name. This is not a matter of mere ‘discussion and bickering,’” said Mohler.

    “If Allah has no son, Allah is not the father of our Lord Jesus Christ…This is no mere ‘discussion and bickering.’ This is where the Gospel stands or falls,” the theologian concluded.

    Bishop Muskens in the past endorsed other controversial ideas which went against the Vatican leadership – such as those who are hungry can steal bread and that condoms should be permissible in the fight against HIV/AIDS.

  38. kutem on March 30th, 2009 12:52 pm

    Zainol Mohd Ali, kalau you nak tahu adakah penggunaan perkataan Allah terdapat dalam alkitab kau bacalah alkitab tu…

  39. randavi on April 6th, 2009 12:25 pm

    Salah sejahtera Dato’

    Saya beragama Kristian tapi saya setuju dengan tindakan kerajaan mengharamkan penggunaan Allah bagi golongan bukan Islam. Memang betul tidak ada perkataan Allah dalam Bible original yang ditulis dalam bahasa Hebrew, Aramaic dan Grik beritu-ribu tahun lalu. Orang-orang Kristian di Amerika Syarikat, United Kingdom, Jerman, Perancis dan negara-negara Eropah sejak dahulu kala hingga kini tidak menyebut Tuhan sebagai Allah. Mereka sebut GOD atau LORD.
    Cuma satu yang saya tidak setuju iaitu kami non-Muslim dipanggil kafir. Walaupun kami bukan Islam, kami tidak suka dipanggil kafir. Kami tidak memanggil Muslim sebagai kafir oleh itu sepatutnya orang muslim tidak memanggil kami kafir. Untuk membina bangsa yang kukuh, kita mesti saling menghormat. Tahun ini kita adakan kempen Malaysia Perkasa dan kempen ini ditujukan kepada semua kaum termasuk rakyat non-Muslim. Tapi kalau kami dipanggil kafir tentulah ada rasa kecil hati di dalam hati kami dan perasaan ini boleh membantut pemerkasaan Malaysia.

  40. randavi on April 6th, 2009 12:30 pm

    Ralat

    Dato, permulaan komen randavi ialah Salam Sejahtera Dato dan bukan salah sejahtera Dato. Randavi merasa kesal atas kesilapan itu dan randavi memohon maaf dan ampun.

  41. hatit on January 1st, 2010 9:03 pm

    Kenapa mesti hendah mempertikaikan untuk penggunaan ayat ALLAH?
    Setiap dalam Bible kami… tetap ada menggunakan perkataan ALLAH. Saya terasa tersentuh kerana ada lagi yang hendak mengutarakan tentang agama. Kenapa?
    Adakah kerana pegangan agama sendiri masih tidak sekukuh dalam iman sendiri.
    Jika kita rakyat Malaysia yang berbilang kaum, ingin hidup dalam keadaan aman dan makmur, perlukah isu ini kupas sehingga membawa ke mahkamah hanya kerana merebut penggunaan ALLAH?
    Cogan kata Malaysia iaitu ” 1 MALAYSIA’ untuk tahun 2010, bagaimanakah hendak di teruskan jikalau isu agama masih dalam perbicaraan. Adakah kerana Cogan kata itu adalah hendak memanipulasikan sebagai 1 agama sahaja yang perlu ada di dalam Malaysia?
    Sama-sama kita renungkan setiap yang berlaku dalam hal-hal negara? Perlukah kita hendak berperang kerana isu agama sahaja.
    Yang paling penting dalam hidup kita adalah, setiap manusia yang wujud di muka bumi ini adalah kerana zuriat ADAM & HAWA.
    Beliau adalah orang yang pertama hidup di muka bumi kerana ALLAH. Siapakah generasi sekarang yang hidup di muka bumi ALLAH?
    SEmuanya adalah daripada kuasaNYA. Megapa kita tidak memikirkan zaman yang silam? Saya menulis artikel ini bukan kerana membenci mana-mana agama, tetapi jika kita ada pegangan agama, tidak perlulah hendak mempertikaikan setiap ajaran yang ada. Kerana ALLAH hanya satu di dalam setiap agama. KIta hidup kerana NYA, kita mati keranaNYA.
    HENTIKANLAH SETIAP HASRAT DENGKI YANG ADA DALAM HATI. BANYAKKANLAH BERDOA DAN INGATLAH PADA PEGANGAN AGAMA MASING-MASING. TIDAK PERLULAH HENDAK MEMPERTIKAI SETIAP AJARAN YANG ADA.

  42. jihad on January 2nd, 2010 4:32 pm

    assalammualaikum…

    saya orang melayu yang beragama islam demi ALLAH, saya tidak membenarkan sama sekali perkataan Allah itu dipermainkan. wahai chesu tolong kaji islam dengan hati, bukan dengan menghafal sahaja. allah itu esa. bukan tiga cabang seperti didakwa orang kristian. dengar sini baik baik,aku dengan agamaku(islam),tuhanku(ALLAH), dan kamu dangan tuhan dan agama kamu ianya tak akan sama(JESUS DAN KRISTIAN). aku dengan allah dan kau kristian dengan jesus (isa) adakah ianya sama? tak sama! tuhan bapa? adalah god yang ada anak BAGI PAHAMAN AGAMA KRISTIAN. ALLAH mana ada anak BAGI ISLAM? bodohlah kalau tak tahu pasal islam jangan main-main. paham?ORANG MELAYU TAK TAKUT JIHAD JANGAN CARI PASAL? PAHAM?

  43. jihad on January 2nd, 2010 4:47 pm

    DEMI KESUCIAN AGAMA ISLAM , AKU PERCAYA KRISTIAN TAK BERJAYA PUNYA , KAU TUNGGU JE RAYUAN ITU, ORANG MELAYU ISLAM PENYABAR DIAM-DIAM BERISI, DENGAN ILMU DAN PERPADUAN YANG ORANG BUKAN ISLAM DI MALAYSIA TAK NAMPAK? PERPADUAN MEMPERTAHANKAN AGAMA. PAHAM?JANGAN DICABAR..SEKARANG INI BERAPA RAMAI OTAI OTAI YANG BIJAK PANDAI ,TAPI OTAI-OTAI NI TENGOK JE,TUNGGU MASA JE NAK KELUAR. KALAU TAK MALAYSIA NI BUKAN ORANG MELAYU ISLAM YANG PEGANG. AKU HORMAT SEMUA AGAMA DALAM DUNIA JADI AKU MINTAK TOLONG SATU JE. TOLONG HORMAT AGAMA AKU..TOLONG.. JANGAN KATA AKU MENCETUS PROVOKASI. AKU ADA HAK UNTUK MEMPERTAHANKAN KESUCIAN AGAMA AKU. TAK ADA KOMPROMI LANGSUNG PAHAM?

  44. jihad on January 2nd, 2010 5:01 pm

    SELAMA NI ORANG BUKAN ISLAM SEBUT NAMA ALLAH, ADA ORANG ISLAM MARAH? CUMA JANGAN BUAT LOGHAT NAK TULIS DALAM ARTIKEL BUKAN ISLAM,PERKATAAN NAMA ALLAH,. AKU TAK NAK HERALD-GEREJA KATOLIK MENYAMAKAN ALLAH DENGAN TUHAN ORANG KRISTIAN. MANA BOLEH TUKAR NAMA TAPI BUKAN MERUJUK ALLAH YANG KAMI SEMBAH, KAU NAK MENGELIRUKAN UMMAT MUHAMMAD? JANGAN INGAT KITAORANG BODOH. SEMUA ORANG ISLAM DALAM DUNIA NI. TAK PERNAH MENGHINA AGAMA BUKAN ISLAM KECUALI AGAMA KAMI DIUSIK. YELA KALAU NAK COVER SATU DUNIA MUNGKIN MAKAN MASA. KALAU NAK COVER CEPAT KAU ORANG JUMPA ORANG- ORANG BETUL2 KUAT AGAMA ISLAM PUNYA. KAU TENGOKLAH APA YANG KAU DAPAT NANTI.

  45. jihad on January 2nd, 2010 5:05 pm

    NAMA ALLAH BERSEPAH? DALAM HATI AKU NAMA ALLAH TAK BERSEPAH PUN? DALAM HATI AKU JE..MANA ADA BERSEPAH. TETAP DI HATI DAN AKU JUNJUNG SAMPAI BILA-BILA.

  46. Pedang Saidina on January 3rd, 2010 8:43 pm

    Salam,
    Untuk che su..saya nak betulkan sket…terjemahan surah al-ikhlas anda adalah celaru dan menyimpang.. harap selidik dahulu sebelum mengeluarkan kata kata. Surah itu ada berkenaan keEsaan Allah dan mempunyai ilmu yang mendalam. Secara kasar semacam untuk mengiingatkan orang bukan islam berkenaan ALLAH akan tetapi bagi orang islam ilmu yang terkandung didalamnya adalah lebih lebih lagi..kalimah tauhid didalamnya adalah tinggi sehingga Nabi sendiri bersabda 3 kali membaca surah tersebut adalah seolah olah membaca 1 quran…jangan cuba menceburkan diri anda didalam rumusan yang ada buat sendiri tanpa ilmu …bimbang jatuh tidak terbangun nanti..

  47. Muslim Fillah » Blog Archive » WAKE UP Muslim… on January 4th, 2010 7:46 am

    [...] Sila buka laman web-site : http://pmr.penerangan.gov.my/chainmorad/?p=218 [...]

  48. saiful bahri on January 4th, 2010 12:36 pm

    Dalam hal ini sebenarnya kita dah tau dalam sanubari kita patutkah kita membenarkan perkataan Allah digunakan atau tidak oleh orang bukan islam untuk memberi maksud tuhan. Jawapannya temtulah tidak. Orang2 yang menyatakan boleh tu sebenarnya mereka pun tau dalam hati mereka kata tak boleh, tapi mereka membolehkannya atas sebab2 mereka sendiri. Mungkin sebab politik atau sebab2 lain. Apa sebabnya sesetengah orang2 kristian di Malaysia beria2 benar nak guna perkataan Allah?.. Selama ni mereka tak guna pun? Nikan lagi menggunakan bahasa melayu? padahal pada pendapat saya boleh dikatakan hampir semua orang kristian di malaysia lebih suka bercakap dan menulis dalam bahasa inggeris? Kalau mereka kata kita boleh translate istilah GOD kepada ALLAH untuk tuhan mereka, bukankah itu suatu perbuatan yang melampau?.. SEMUA rakyat MALAYSIA ni dah tau bahawa Allah tu nama yang spesifik dan GOD itu dalam bahasa melayu ialah TUHAN., bukannya ALLAH!.. Sebab tu orang Kristian kata TUHAN mereka Jesus, penganut Buddha kata TUHAN mereka Buddha dan sebagainya… Sedarlah semua ini merupakan rancangan2 orang kafir untuk merosakkan orang2 Islam… Wassalam…

  49. hamba Allah on January 4th, 2010 1:12 pm

    Assalamualaikum

    Saya ada juga mengikuti isu ini,memang jelas mereka ini dan besar kepala akhir-akhir ini,maklumlah untuk menyahut seruan 1 Malaysia maka agama dimalaysiapun nak di’satu’kan.Kita kenalah terima hakikat dunia sekarang sudah akhir zaman dimana umat islam ibarat buih dilautan,walaupun ramai tapi tidak digeruni selagi cintakan dunia masih tersemat dihati.Maka baiklah kita berbalik kepada alquran dan sunah dan terimalah ajaran agama islam sepenuhnya bukan menerima sebahagian saja mengikut selera dan keadaan semasa,janganlah jadi puak yahudi dan nasrani mentafsir kitab mereka apa yang disukai dan menyembunyikan sebahgian yang lain.
    Memang kalimah Allah akan memberi kekeliruan jika dirujuk agama lain tetapi Allah yang sama juga yang dipercayai oleh agama yahudi dan nasrani pada awalnya tetapi ajaran diselewengkan oleh pendita mereka hingga Allah memansuhkan agama mereka dengan menurunkan Alquran dan ingatlah semua agama (samawi) adalah ISLAM sejak dari nabi Adam hingga Rasullullah cuma panggilan saja berbeza mengikut bahasa,kaum dan zaman.

    Justeru itu marilah kita berusha agar genersai kita dan akan datang dididik dengan tauhidkan Allah sebagaimana Rasullah mentauhidkan umat islam hampir 11 tahun dimekkah kerana dengan tauhid yang kental akan dapat mendidik, menangkis, mengamalkan ajaran dengan 100% dan dengan sembahyang berjamaah dengan ikhlas sajalah dapat menyatukan hati umat islam . Dan hayati dan amalkan apa yang dilafazkan dalam sembahyang diluar sembahyang daripada takbir hingga salam.

  50. hamba Allah on January 4th, 2010 8:37 pm

    Assalamualaikum

    Saya ada juga mengikuti isu ini,memang jelas mereka ini dan besar kepala akhir-akhir ini,maklumlah untuk menyahut seruan 1 Malaysia maka agama dimalaysiapun nak di’satu’kan.Kita kenalah terima hakikat dunia sekarang sudah akhir zaman dimana umat islam ibarat buih dilautan,walaupun ramai tapi tidak digeruni selagi cintakan dunia masih tersemat dihati.Maka baiklah kita berbalik kepada alquran dan sunah dan terimalah ajaran agama islam sepenuhnya bukan menerima sebahagian saja mengikut selera dan keadaan semasa,janganlah jadi puak yahudi dan nasrani mentafsir kitab mereka apa yang disukai dan menyembunyikan sebahgian yang lain.
    Memang kalimah Allah akan memberi kekeliruan jika dirujuk agama lain tetapi Allah yang sama juga yang dipercayai oleh agama yahudi dan nasrani pada awalnya tetapi ajaran diselewengkan oleh pendita mereka hingga Allah memansuhkan agama mereka dengan menurunkan Alquran dan ingatlah semua agama (samawi) adalah ISLAM sejak dari nabi Adam hingga Rasullullah cuma panggilan saja berbeza mengikut bahasa,kaum dan zaman.

    Justeru itu marilah kita berusha agar genersai kita dan akan datang dididik dengan tauhidkan Allah sebagaimana Rasullah mentauhidkan umat islam hampir 11 tahun dimekkah kerana dengan tauhid yang kental akan dapat mendidik, menangkis, mengamalkan ajaran dengan 100% dan dengan sembahyang berjamaah dengan ikhlas sajalah dapat menyatukan hati umat islam . Dan hayati dan amalkan apa yang dilafazkan dalam sembahyang diluar sembahyang daripada takbir hingga salam.

    Selain itu,kita (mengikut kuasa masing-masing)mestilah bertegas menghalang mereka bukan Islam mengunakan perkataan Allah terutama golongan Kristian sebagai mana berlaku dinegara jiran kita kerana ia akan dimanupulasikan untuk dakyah dengan lebih hebat lagi.Gunalah kuasa parlimen untuk mengubal undang-undang dengan lebih berkesan.

  51. John on January 5th, 2010 8:10 pm

    Tuan2,Puan2, saudara/i….tiada guna melarang orang lain menggunakan nama ALLAH, guballah 1001 undang2 melarang orangmenggunakannya pun akan menjadi sia2. Penggunaan nama tersebut oleh golongan lain tidak akan mengancam keselamatan negara, tidak akan mengancam status agama Islam sebagai agama rasmi, tidak akan mengikis iman orang Islam kalo dia benar2 Isalam…kita boleh membuktikannya dengan fakta! Yang mengancam keselamatan negara ialah keceluparan mulut (kerana mulut badan binasa), yang mengancam keselamatan negara ialah demontrasi sana-sini, serang sana-serangsini, yang mengancam keselamatan negara ialah mentaliti ‘yang menganggap’ semua yang tidak seagama adalah ‘kafir’ atau musuh, yang kononnya diizinkan untuk dihapuskan oleh kitabnya…dalam kepercayaan hampir semua agama di dunia..musuh mereka bukan manusia yang berlainan agama atau kepercayaan, sebaliknya musuh mereka adalah syaitan,iblis dan semua kuncu2nya.
    Apa2 pun…kita tunggulah masa kedatangan isa Almasih @ hari kiamat….kita betul atau mereka yang betul. Jangan2 DIA akan murka dengan sekumpulan manusia yang mempatenkan namanya hanya untuk kumpulan mereka sahaja….kesian yang lain…
    Saya jamin….hanya dengan beberapa ungkapan sedikit ini sudah membuatkan darah menggelagak sebahagian orang yang bermentaliti dunia ketiga….menuduh saya syaitan, musuh, anti Islam, menghina Allah, ada tujuan terselubung,berniat jahat, menghina agama ’suci, menghina agama Allah…saya kira Allah adalah Allah…tidak perlu beragama pun…makhluk manusia je yang ada agama dan perlu beragama…
    Jangan marah saya…jika anggap saya sesat…. kesihanilah… usahakan cara terbaik menyelamatkan saya…bukan rotan panjang, semurai atau pedang saladdin….itu bukan menyelamat ‘mereka yang sesat’……

    NonMuslim.

  52. waheed on January 5th, 2010 9:51 pm

    salam..

    aku nak tanya saja la..
    kenapa bila ada pihak A nak perjuangkan Daulah Islamiyah yang memang pasti memperjuangkan syariat Allah (bukan setakat kalimah Allah) di negara ni; kata pihak B, tak boleh buat sebab kita multiracial..susah..payah..macam-macam alasan lagi la..

    tapi, bila timbul isu perebutan kalimah Allah ni, pihak B yang tak mau Daulah Islamiyah (syariat Allah) tadi tu tiba-tiba sibuk mahu jadi HERO atau JAGUH pula???
    seolah-olahnya, perbuatan pihak B yang ingin mempertahankan kalimah Allah hanyalah kerana adatnya yang menyebut kalimah Allah sejak kecil lagi, bukan kerana memahami hakikat sebenar di sebalik kalimah Allah itu sendiri.
    yang aku kasihan, pengikut bawahan pihak B yang betul-betul nak perjuangkan kalimah Allah TERTIPU dengan TIPU DAYA dan HELAH pihak atasan pihak B yang suam-suam kuku tu.. kuang, kuang, kuang..

    Lagi aku hairan, pihak B ni bunyinya HEBAT memperjuangkan kalimah Allah ni, tapi MANTAP juga bila tiba masa penganjuran konsert hiburan, program hiburan, program maksiat yang memang SAH TIADA LANGSUNG unsur memahami kalimah Allah yang dia duk perjuang tu! HAIRAN betul aku..

    #kata perjuang kalimah Allah, tapi anak bini tak tutup aurat..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi duk peluk salam bukan muhrim sesuka hati..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi duk juga rasmi majlis maksiat..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi tak pernah halang arak, zina, dadah, pelacuran, kasino, judi, rokok sesungguh hati..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi tak pernah nak Daulah Islamiyah yang sebenarnya..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi hukum Hudud tak mahu jalankan kerana tak sesuai kononnya sebab multiracial..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi rasuah duk amik makan juga..
    #kata perjuang kalimah Allah, tapi dan tapi dan tapi dan tapi……
    “apa punya SANDIWARA yang cuba kau permainkan ni ha??”
    ..bila jadi gini, aku paling kesian kat pengikut pihak B yang tertipu dan terus tertipu..

    aku tak tertipu…SEBAB APA??? sebab aku dokong pihak A yang memang nak perjuang Daulah Islamiyah semata-mata kerana Allah..kalau bukan kerana Allah pihak A duk buat keje, itu bukan urusan aku. sekurang-kurangnya di akhirat kelak aku boleh jawab dengan Allah yang aku bukan setakat sokong pihak A yang hanya perjuang kalimah Allah tapi memperjuangkan Islam seluruhnya..

    kalau Karpal Singh(DAP) yang dulu tentang Islam kini dah berpihak pada A yang perjuang Islam yang syumul, apatah lagi aku yang memang terang tang-tang Islam..kan???

    so, pikirlah sendiri??
    siapakah pejuang yang sebenar?

  53. joel mizan on January 6th, 2010 9:48 am

    Inilah telah terjadi persoalan khasnya kepada orang beragama islam sedangkan yang beragama kristian berdiam diri dalam doa.

    sejak dari kecil lagi kita juga diajar berdoa dengan mengguna istilah Allah dalam setiap kebaktian jemaat kita. Semasa di sekolah di Kota Marudu, dan kemudianya di kota kinabalu, istilah Allah dipakai kerana merujuk kepada Allah kita.
    Al- Kitab yang kita pakai and masih lagi digunakan dengan meluas di sabah, sarawak turut dirujuk dengan istilah ini.

    Tiba2 disekat penggunaanya pada tahun 2009 kerana kepentingan orang yang beragama islam. Apalah akan terjadi kepada kita yang juga bumiputra berkristian kalau kita berdiam diri?
    Kita terdiri dari bangsa kadazandusun, rungus, lun bawang, lun dayeh, iban, bidayuh dan melanau. Adakah kita patut berdiam diri?

    Orang di semenanjung tidak akan memahami kehidupan orang kampung kita di sabah sarawak yang ramai beragama kristian, Kita hidup berharmoni dengan semua kaum bangsa dan agama. Istilah Allah tidak pernah disoalkan oleh mana-mana pihak sehinggalah kini bila warga semenanjung bergagah diri menimbulkan hal ini.

    “Ya Allah, Tuhan ku, kita menyembahmu. Segalanya berada di tanganmu”

  54. HAMBA ALLAH on January 6th, 2010 3:59 pm

    SELAMA INI APABILA KALIMAH ALLAH DI CETAK DI MERAT BENDA SEPERTAI KASUT KITA YABG BERAGAMA ISLAM LAH YANG BERTINDAK JANGAN BESOK KASUT MANGKOK TANDAS SEMUA ADA PERKATAAN ALLAH MEREKA KATA INI ALLAH MEREKA TAKA SALAH BAGI MEREKA….FIKIR LAHHHHH

  55. HAMBA ALLAH on January 6th, 2010 4:00 pm

    SELAMA INI APABILA KALIMAH ALLAH DI CETAK DI MERAT BENDA SEPERTI KASUT KITA YANG BERAGAMA ISLAM LAH YANG BERTINDAK JANGAN BESOK KASUT MANGKOK TANDAS SEMUA ADA PERKATAAN ALLAH MEREKA KATA INI ALLAH MEREKA TAKA SALAH BAGI MEREKA….FIKIR LAHHHHH

  56. HAMBA ALLAH on January 6th, 2010 4:01 pm

    SELAMA INI APABILA KALIMAH ALLAH DI CETAK DI MERAT BENDA SEPERTI KASUT KITA YANG BERAGAMA ISLAM LAH YANG BERTINDAK JANGAN BESOK KASUT MANGKOK TANDAS SEMUA ADA PERKATAAN ALLAH MEREKA KATA INI ALLAH MEREKA TIDAK SALAH BAGI MEREKA….FIKIR LAHHHHH

  57. ampal on January 7th, 2010 8:54 am

    hai……. jihad…!! jangan main kasar, nanti kena kad merah Allah. kenapa orang melayu naik haji? kesian diorang sampai jual rumah, jual tanah, jual kambing , jual harta semata mata nak naik haji. ni satu story, dulu saya muslim tapi dah berhenti jadi muslim. tujuh bulan saya berkerja di tanah arab… cukup untuk mengenali masyarakat muslim cara hidup mereka, budaya mereka dan layanan mereka terhadap orang asing. orang arab semua kaya2, kereta mewah2 tapi mereka cuma guna kereta jenama jepun jenama barat mereka tak pakai sebapnya jepun orang kafir. ada juga jenama proton dari malaysia tetapi takde kualiti macam toyota camry, walaupun proton waja hanya dijual rm32000 tapi orang arab tak main kereta malaysia. itulah arab muslim. orang arab walaupun tak kerja tapi kerajaan mereka bagi duit. lebih kurang rm5000 satu keluarga sebulan mungkin sebab arab kaya minyak. memang arab kaya minyak tapi minyak boleh habis, jadi adalah kenalan saya warga arab namanya abdullah. kami pun selalu sembang dia fasih berbahasa english kerna pernah berkerja di US. biarpun minyak arab habis tetapi sumber yang paling utama bagi negara arab adalah Mekkah tempat orang naik haji. itulah penjelasan abdullah, bayangkan jutaan muslim dari seluruh pelosok dunia menunaikan haji di tanah suci, berapa banyak wang yang masuk dalam akaun united arab emarat yang terdiri daripada arab saudi, bahrin, qatar, abu dhabi, dubai dan oman. dan kerajaan arab tak kedekut untuk membahagi2kan hasil tanah suci kepada rakyat nya. sunguh hebat promosi perlancongan yang diperkenalkan oleh nabi muhammad. orang melayu muslim adalah salah satu masyarakat penyumbang kepada kekayaan orang arab. itulah seabnya saya berhenti jadi muslim. jadi kepada encik jihad jangan terlalu mengaggungkan muslim kerana muslim itu penipu tetapi bodoh, sampai letupkan diri sendiri walaupun mangsanya adalah muslim sendiri.

  58. joel mizan on January 7th, 2010 12:36 pm

    Sudahlah, kita tidak berminat memanjangkan pergaduhan mulut ini. Kita akan sambung berdoa dan berpuasa agak kita akan dapatkan keizinan mengguna perkataan “Allah” dalam doa harian kita. Sebab segalanya dalam tangan Tuhan.

    Sebagai warga Malaysia, kita hendak berdamai. Agama adalah sesuatu yang peribadi, dalam hati kita. Tak payahlah kita bertikam mulut dan buat protes.

    Kepada semua orang Kristian, diamkan mulut dan hati kamu.

    Cuma SATU PESAN, kita nakkan kepentingan bumiputra kita dipelihara, diiktiraf dan disetarafkan dengan brother2 muslim kita.

  59. Dua Malaysia on January 7th, 2010 9:12 pm

    Saya ada sedikit persoalan kepada orang yang beragama islam yang mengaku perkataan allah itu milik agama islam ?

    1. Bersetujukah anda jika saya katakan hanya islam Malaysia yang mengakui perkataan allah itu milik orang islam ?

    2. Bersetujukah anda jika saya katakan islam Malaysia kurang ilmu berbanding dengan islam lain di seluruh dunia ?

    3. Benarkah kristian di Indonesia dan Arab boleh menggunakan perkataan Allah ? Jika benar apa pendapat islam Malaysia ?

    4. Bersatujukah jika saya katakan ajaran islam Malaysia adalah versi Malaysia dan bukan ajaran islam yang sebenar ?

    5. Percayakah anda ajaran kristian adalah kedamaian sehingga penganutnya tidak melakukan perbuatan bodoh seperti yang di lakukan oleh orang islam dalam isu Allah?

    6. Bersetujukah anda jika saya katakan tidak ada dalam quran larangan penggunaan perkataan allah kepada agama lain ??

    Terima kasih.

  60. private on January 9th, 2010 11:28 am

    sy amatlah sakit hati dgn kata yg telah anda taip di dlm laman ini! bukannya bermksd agama kristian mesti masok islam! ini adalah satu penghinaan kepada agama kristian bagi saya! bagi saya umat islam pasti akan bangga jika seseorang itu menggunakan salah satu perkataan milik mereka,bukankah begitu?

  61. zul on January 10th, 2010 12:50 am

    Assalamualaikum..

    nak tnya abemat,

    “janganlah disebabkan oleh kerana kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu menjadi penghalang kepada kamu dari berlaku adil.berlaku adillah kerana ianya lebih hampir kepada taqwa” (Al-Maidah:5).

    Betul ke terjemahan ni utk ayat (Al-Maidah:5)? sy rasa ayat 8, maafkan sy kalau tersilap.. cuma inginkan kepastian.. Salam Ukhwah!

  62. yg benar on January 11th, 2010 3:36 pm

    Jgn di layan che su tu..
    dia tu dh sesat…
    dh kena ajaran PAS = Parti Ajaran Sesat

  63. Bacalah olehmu.. on January 12th, 2010 12:01 pm

    pasal isu ni sy ad bertanya dgn dua org yg pada sya sempurna pemahaman agama nya..seorang perempuan dari malaysia berkata:

    “kalau kita tak paham dan tidak mengenal erti sebenar apa yang berlaku ini..kurang ilmu di dada mengenai isu perkataan Allah ini..baiklah kita jauhkan dari berdebat atau memberi komen..seeloknya berdiam itu ada baiknya…kita tak pernah sedar bila syaitan menghasut hati kita sehingga apa yang kita kata itu melukakan hati orang lain tanpa kita sedari..akhirnya dosa yang kita dapat…sebagai seorang islam wajib kita mempertahankan apa-apa sahaja perkara yang melambangkan kesucian agama islam itu sendiri..jgn kerana terlalu menjaga persahabatan atau hubungan kita ketepikan soal agama…”

    yang kedua seorang saudara dari Medan Indonesia yang tinggi juga ilmu agamanya..

    “sesungguhnya org kristian tahu tuhan Allah itu satu..tapi mereka menidakkan kebenaran itu dengan mengangkat Isa sebagai anak tuhan..mereka tidak mahu mempercayai tapi tetap mahu menggunakan Allah sebagai tuhan mereka juga..itu hak diaorg seperti yang tertulis di dalam kitab diaorg..mengikut kepercayaan agama diaorg..selagi mereka tidak menghalang kita umat islam untuk beribadah tidak apa..tetapi kalau sebaliknya kita di haruskan untuk menentang mereka…bukankah negara Malaysia tidak pernah membedakan antara agama-agama yang lain,antara kaum-kaum atau suku-suku yang lain,saling terima dan menerima…saling hormat menghormati..Allah swt sedang menguji kita..berdoalah padaNya..dan yang paling utama adalah bersabar dengan ujianNya…sesungguhnya ujian-ujian yang Allah turunkan itu menjauhkan kita dari seksaanNya…wallahualam…”

  64. Confused rakyat on January 12th, 2010 12:46 pm

    saya confuse lah…..

    1) kenapa protes pengunaan perkataan untuk sembayang?

    2) kenapa tidak ada protes kalau org bakar bendera Malaysia?

    3) kenapa tidak protes org burma di utara, org indon di s’wak, org philipin di sabah yang masuk islam diberi status “bumiputra” ?

    4) kenapa orang islam menghina perkataan “Allah” dibenarkan dan org bukan islam nak sembayang dgn perkataan “Allah” tidak dibenarkan?

    5) Adakah protest ini islam keseluruhan atau just segelintir islam malaysia sahaja? siapa yang tentukan boleh atau tidak? manusia atau tuhan?

    6) kenapa org islam above the law? time sembayang jumaat semua tak kena saman, baik parking yellow line atau tak pakai topi keledar…ada kah ini “insyaallah”?

    7)Malaysia ini bukan terpisah antara kaum, tapi antara agama…dari mana asal agama ini semua hingga ia lebih penting dari akhlak , bangsa dan negara???… bila ada untung “berkat tuhan” bila kurang untung ” minta berkat tuhan”? tapi cara untung tidak perlu dikira….Rakyat sarawak & sabah sengsara tanah pusaka diceroboh dan dirampas supaya rakyat semenanjung menikmati kemewahan malaysia….Puji Tuhan kamu semua

  65. anak borneo on January 12th, 2010 2:50 pm

    supaya you all paham! Jesus is not God..! Jesus is messenger of God’s will … who say jesus is “Allah’?

    kamu yg tidak arif …just like bersunat…kristian bersunat umur satu tahun atau selepas lahir….why melayu ingat they saja bersunat? lepas ni protes pula issue “bersunat “…..Apa yang kamu semua ni , ego sangat mengaku adat dan agama orang asing lupa kaki pijak bumi ! …kalau melayu mengaku adat jawa dan agama org arab, salah kah bangsa dayak borneo menuntut adat kami sendiri…? Mana adat pancung kepala kami… adat asal kami…tuhan kami…tanah kami ..status “bumi” kami…org semenanjung mau tengok org dayak angkat pedang ? macam kamu org angkat keris jerit “Allah”…jangan ingat air tenang tiada buaya….

    tapi org borneo tidak musuh islam borneo..kami kawan…pasal dari dulu lagi kami kongsi “Allah”…!

  66. zamani on January 12th, 2010 2:50 pm
  67. joel mizan on January 12th, 2010 5:24 pm

    inilah islam brand Malaysia.
    Patutlah kita sebar kepada dunia,
    INI ISLAM BRAND MALAYSIA.

    “Allah” only for Islam brand Malaysia.
    sebab Islam brand Malaysia sesungguhnya lebih hebat dari brand Indonesia, syria dan mesir.

  68. joe on January 13th, 2010 8:11 am

    Let the muslims call their God ‘Allah S.W.T.’
    -settled.

    This dispute will need to be hands on by the religious leaders of this country, not any politician nor any lawyer/court.

  69. Rositah on January 27th, 2010 10:28 am

    Bagi saya.

    Orang Islam patut menggunakan nama “Allah” lebih lagi di negara kita Malaysia.
    Kerana dalam setiap pengajaran orang Kristian, penggunaan nama Allah lebih kerap dalam ibadah tanpa memahami keindahan nama ini hanya indah khabar dari rupa.
    Apa yang paling penting bagi orang Kristian di Malaysia ialah kembali kepada kasih yang semula dan mulai kembali lagi untuk banyak berdoa dan membaca Alkitab. Kerana hanya ini saja yang menjadi kekuatan bagi orang Kristian untuk hidup dalam dunia yang semakin kacau.

    Mari semua Orang Kristian terus berdoa supaya nama “Allah” ini terus memberi pengaruh yang besar dalam kehidupan masyarakat Islam di Malaysia.

    Semoga dengan keberadaan orang Kristian di Malaysia dapat dapat memancarkan kasih yang semula yang hanya orang Kristian yang mengerti. Inti dari Kasih yang semula hanya dapat di fahami oleh orang-orang Kristian yang telah mengenal dan tinggal di dalamnya.

    Tidak apa-apa “Pencuri hanya datang untuk membunuh dan membinsahkan” Tetapi DIA “datang untuk memberi hidup yang kekal.

    Terima kasih… untuk isu” Allah” ini kerana ia membangunkan jiwa-jiwa yang telah tertidur…

  70. anak Borneo on January 29th, 2010 10:16 am

    wahai Rositah…

    Ada logik pendapat kamu..kalau pemahaman menjadi ukuran,maka perkataan “Allah” saya rasa tidak layak digunakan islam kerana apabila berpolitik,Berdemonstrasi & berperang, dilaungkan sesucian perkataan “Allah” tanpa mengambil kira maksud perkataan dilaungkan.
    kesucian perkataaan “Allah” dicemari perasaan benci dan niat jahat manakala perkataan “Allah” bagi penduduk bukan islam di borneo mengkhaskan “Allah” untuk digunakan dalam rumah ibadah sahaja dan tidak pernah digunakan selain niat yang suci. mengapa isu ini harus dipersoalkan pihak tertentu siapa yang berhak? siapa yang berhak menentukan? Adakan Tuhan wujud atau dunia ini ada golongan manusia lebih berkuasa menentukan kehendah Tuhan?
    kamu lebih bersetuju kalau saya mengatakan yang beragama islam tidak menghargai “Allah” sampai tertidur manakala kami yang bukan islam lebIh menjaga kesucian menghargai “Allah”?

  71. turan on March 26th, 2010 12:49 am

    Inilah masalah utama yang membabitkan gereja Katolik sejak dulu lagi.Asalnya Bible dikarang dalam bahasa Hebrew dan Ibrani,sudah semestinya perkataan Allah tidak ada dalam salinan bagi bahasa seterusnya seperti Bahasa Latin pada awal penerbitan dalam bahasa asing melainkan ianya dicetak dalam bahasa Arab(Allah adalah bahasa Arab).Tidak hairanlah terdapat perkataan Allah dalam salinan Bible dalam bahasa Indonesia ,Arab mahupun Bahasa Malaysia(Siapa yang tak belajar sejarah?)Bukan sesuka hati oleh golongan tertentu untuk mecetak mengikut citarasa sesuatu kelompok melainkan sudah mendapat restu oleh vatican.Tidak perlu juga untuk kita bercakaran bagi mendapatkan hak mutlak bagi pegunaan kalimah Allah kerana di Vatican sudah ramai penasihat dari gologan Islam yang faham benar kenapa kristian menggunakan kalimah Allah dalam Bible(melainkan adanya puak yang tidak mengiktiraf golongan penasihat tersebut).